Tilbake til Artikler

Hvordan gjennomføre en søkeordsanalyse

4 min lesing
T
Twigmetrics
Hvordan gjennomføre en søkeordsanalyse

Med en søkeordsanalyse har man oversikt over hva brukere søker på i Google, slik at man kan tilpasse innholdet deretter. En søkeordsanalyse er en viktig del av SEO-strategien og identifisere hvilke søkeord man burde prioritere. Det er mange måter å gjennomføre en søkeordsanalyse på, men i denne guiden tar vi deg gjennom en prosess som er enkel og passer for de fleste

Hva søker kundene dine etter?

Noe av det første man bør tenke på i forbindelse med en søkeordsanalyse er hvilke ord kundene dine benytter når de søker etter produkter eller tjenester som er knyttet til din bedrift. Ved å først samle en rekke relevante søkeord, kan man bruke disse som utgangspunkt for å kategorisere søkeordene. Dette vil så bunne ut i en strategisk oversikt over hvilke søkeord som kan brukes sammen.

Finn søkeord selv

Om man for eksempel selger kaffebønner, kan man tenke at eksempelvis “kaffebønner”, “kaffe”, og “kaffeabonnement” kan være relevante søkeord. Noter ned disse eller sett de opp i et Excel-ark for enda bedre oversikt.

Bruk Google

Når man begynner å skrive inn i søkefeltet i Google, vil man få forslag til fraser som andre bruker i forbindelse med søkeordet. Hvis jeg skriver “kaffe”, får jeg blant annet “kaffekvern”, “kaffemaskin”, og “kaffekopper” som forslag. Om vi fortsetter på kaffebønne-eksempelet, er det ikke sikkert at disse er direkte relevante til kaffebønne-butikken vår, men man kunne for eksempel laget en guide til kaffekverner og lenket videre til kaffebønnene. Noter det du anser som relevant her også.

Prøv også å søke etter forskjellige relevante søkeord, og se hvilket innhold som dukker opp. Her er det også mulighet for å finne andre søkeord man ikke har tenkt på.

Bruk andre søkemotorer

Ved å gjennomføre søk etter relevante tema på for eksempel YouTube, vil man også kunne få andre søkeord enn det som dukker opp i Google.

Reddit er også en fin kilde til søkeord. Her er det subreddits som fungerer som nettsamfunn for et spesifikt tema, som for eksempel r/coffebeans. Dette er gull da man får innsikt i hva som diskuteres blant målgruppen vår. Gjennomfør søk og oppdag søkeord blant trådene.

Bruk et verktøy for søkeordsanalyser

Når man har en liste over noen relevante søkeord, kan man bruke et verktøy som TwigMetrics for å finne et stort antall søkeord relatert til søkeordene man fant innledningsvis. Dette er anbefalt for å enkelt kunne finne relevante søkeord og tilhørende søkevolum.

1. Bruk søkefunksjonen på TwigMetrics

Søk etter ordene som du avdekket tidligere og få relevante søkeord med månedlig søkevolum. Ved et søk på “kaffebønner”, foreslår søkemotoren 370 relevante søkeord vi kan velge og vrake i.

2. Velg ut relevante søkeord

Huk av avkrysningsboksen ved siden av alle søkeordene som kan være relevant for ditt produkt- eller tjenesteområde. Fortsetter vi på “kaffebønner”, så kan vi for eksempel krysse av “kaffebønner”, “tilbud kaffebønner”, “økologisk kaffe”, “beste kaffebønner” og så videre. Det er viktig å se på søkevolumet som indikerer gjennomsnittlig antall søk per måned det siste året. Velg ut både generelle søkeord med mye søk og long-tail søkeord som er mer spesifikke med færre søk. Søkeord med 0 i søkevolum kan man ignorere.

3. Kateogriser søkeordene

Nå som du har krysset av relevante søkeord, så kan du lagre dem innenfor et søkeordscluster. Dette er enkelt forklart en samling av relevante søkeord for det søkeordet som du ga i søkefeltet. Opprett også et prosjekt for søkeordsanalysen dersom du ikke har gjort det. I mitt tilfelle så lager jeg et cluster for “kaffebønner”. Gjenta prosessen for alle søkeordene man oppdaget innledningsvis og lagre disse i nye cluster. Dersom man undreveis oppdager nye søkeord, kan man også kjøre disse gjennom søkemotoren for å finne nye, relevante søkeord.

4. Eksporter søkeordsanalysen

Når man er klar, kan man eksportere søkeordsanalysen til Excel-, eller CSV-format. Gå på prosjekt-siden på dashboardet og velg “eksporter alle”. Man vil da få en ferdigkategorisert søkeordsanalyse som er klart til bruk.

Bruk av søkeordsanalysen

SEO

Et naturlig steg videre nå som søkeordsanalysen er ferdig er å produsere innhold som skal svare på søkeordene som er avdekket. Med riktig SEO-arbeid kan man så oppnå økt organisk trafikk på nettstedet.

Annonsering

Ved annonsering i f.eks. Google Ads, kan man benytte søkeordsanalysen til å finne søkeord man ønsker at søkeannonsene skal være synlig på. TwigMetrics oppgir også gjennomsnittlig CPC (kostnad per klikk) for Google, slik at det skal være enklere å identifisere søkeord til bruk i annnonser.


TwigMetrics Robot

Klar til å transformere din bedrift med TwigMetrics?

TwigMetrics er et norsk søkeordsverktøy som lar deg finne, organisere og analysere søkeord på én plattform. Bygget for markedsførere som vil ha kraftige funksjoner uten høye kostnader.